تثبیت محفوظات
ادامه مطلب ...
علم ریاضی تحریف ودستکاری نشدن قرآن را ثابت می کند
حتما میدانید قرآن 6236 آیه دارد که در 114 سوره جمع آوری شدهاند
و این را هم می دانید که اگر اعداد 1 تا 114 (عدد سورههای قرآن) را با هم جمع کنید عدد 6555 بدست میآورید
حالا اگر شماره هر سوره را با تعداد آیات همان سوره بصورت زیر جمع کنید مشاهده خواهید کرد که تعداد زوجها 57 عدد و فردها نیز به همان تعداد یعنی 57 عدد میباشد:
زوج 8 = 7 + 1 سوره حمد
زوج 270 = 268 + 2 بقره
فرد 203 = 200 + 3 آل عمران
زوج 180 = 176 + 4 نساء
فرد 125 = 120 + 5 انعام
زوج 118 = 5 + 113 سوره فلق
زوج 120 = 6 + 114سوره ناس
و...................
ادامه مطلب ...بهترین زمان
: به نظر میرسد آغاز روز و پس از استراحت شبانه مناسبترین زمان برای حفظ
قسمتهای جدید است. در این اوقات حافظه برای پذیرش مطالب جدید فراغت و
آمادگی بیشتری دارد و هنوز چندان با مشغلههای روزمره درگیر نشده و در
نتیجه بهتر و راحتتر مطالب را در خود جای میدهد. زمان مناسب برای مرور
محفوظات گذشته هم زمانی است که حافظ حداقل کمی از درگیریها و مسائل روزانه
خود فراغت یافته باشد. برای مثال، بعد از ادای نمازهای یومیه (یعنی در
میانه روز و آغاز شب) و نیز پیش از خواب شبانه زمانهای خوبی برای مرور
محفوظات است. بهترین مکان : هر قدر مکانی
که حافظ برای فعالیتهای مرتبط با حفظ (اعم از حفظ جدید، مرور، پرسش و ...)
اختصاص میدهد، سادهتر و بی پیرایهتر باشد، به تمرکز ذهنی و بازدهی بهتر
کار او کمک میکند. بنابراین یک اتاق یا فضای خالی و به دور از هیاهو و تا
حد ممکن خالی از تزئینات، مکانی مناسب برای حفظ قرآن خواهد بود. نکته دیگر در این رابطه آن است که حافظ باید
بکوشد تا در حد توان، در زمانها و مکانهای ثابتی به حفظ بپردازد؛ مثلاً حفظ
قسمتهای جدید را همیشه در آغاز روز انجام دهد و سپس در چند نوبت ثابت در
طول روز، به مرور و تمرین محفوظات بپردازد. توجه به این نکات و عملی ساختن
آنها کارکرد حافظه و کیفیت حفظ را افزایش خواهد داد. افراد شاغل و کسانی که اوقات فراغت چندانی
ندارند، میتوانند با یک برنامهریزی مناسب، از وقتهایی که معمولاً در طول
روز هدر میرود (مثل زمان انتظار برای رسیدن سرویس رفت و آمد، در اتوبوس یا
مترو، هنگام رفتن به محل کار یا برگشت به منزل و ...) به بهترین وجه
استفاده کنند و مرور محفوظات خود را در این زمانها انجام دهند.
بتد به ذکر و توضیح نکاتی در مورد روش حفظ قرآن می پردازیم که توجه به آنه ضروری می باشد.
1ـ این روش مجموعه ای است از عناصر ذیل:
الف: تجربیات زمان اشتغال به حفظ قرآن؛
ب: تجربیات اشتغال به مرور و تکرار سوره ها و آیاتی که بعد از اتمام مرحله حفظ تا کنون ادامه یافته است و از زمان حفظ و تکرار، حدود سی سال را دربر می گیرد؛
ج: تجربیات حاصل از تشکیل کلاسهای متعدد، جهت تحفیظ قرآن برای کودکان، دانشجویان ، معلمان و مربیان؛
د: حکمت ترتیب نزول آیات و سوره های قرآن ؛
ه : بعضی از اصول علم روانشناسی آموزشی و نتایج بکار بستن آنها در روش آموزش مطلوب در طول دوره تدریس، اعم از کلاسهای مخصوص حفظ قرآن و آموزشهای الهی بطور مطلق، به خصوص تفسیر و علوم قرآن و دروس دیگر؛
لازم به ذکر است عده ای از علاقه مندان به حفظ قرآن که اشتیاق زیادی به این کار دارند و دیگران را هم به آن تشویق می کنند و گروهی از معلمان قرآن در مدارس، کلاسهایی را در این زمینه تشکیل می دهند و فعالیتهای زیادی هم در این جهت دارند، طبعاً در اصل کار و هدف مقدسی که دارند، فعالیت آنها قابل تحسین و تکریم است؛ اما متأسفانه گاهی نداشتن روش عالمانه و بکاربردن روشهای نامطلوب، مشکلات زیادی برای متعلمان به وجود می آورد. در این گونه کلاسها گاهی خود معلم و مربی یا طراح و برنامه ریز، خود دوره حفظ قرآن را طی کرده و حتی موفق به حفظ تمام قرآن مجید هم شده است؛ اما استعداد و قدرت روحی شخصی راملاک عمل قرار می دهد. در حالی که افراد شرکت کننده در کلاس استعدادها و موفقیت های متفاوتی دارند.
ادامه مطلب ...